Eerste keer bodybalance

Mijn eerste keer bodybalance is alweer drie jaar geleden. En sindsdien volg ik deze groepsles bijna elke week! Waarom? Nou, vooral omdat bodybalance zowel sport als ontspanning is. Daarom voel ik me na een uurtje zowel voldaan als ontspannen en dat is een dubbel goed gevoel. Ik kan jou het dus zeker aanraden!

Wat is het verschil tussen bodybalance en yoga?

Als je gaat beginnen met bodybalance, weet je misschien nog niet precies wat het is. Body balance is een groepsles uit het repertoire van les mills. Deze lessen worden wereldwijd gegeven in heel veel sportscholen. Op het eerste gezicht lijkt het een beetje op yoga, maar toch is het anders. De belangrijkste verschillen tussen bodybalance en yoga:

  • Bodybalance wordt gedaan op de flow van de muziek
  • Bodybalance bevat naast yoga ook aspecten van tai chi en pilates

Misschien ben jij, net als ik was, niet zo bekend met tai chi en pilates. Yoga is tenslotte veel bekender. Tijdens mijn eerste bodybalance lessen wist ik niet eens welke onderdelen van de les nu eigenlijk onder tai chi en pilates vielen. Ondertussen merk ik dat verschil wel heel makkelijk. Tai chi is enorm ontspannend. De bodybalance les begint hier altijd mee. We focussen ons dan op het diepe in- en uitademen en nemen onze armen mee naar voren, naar boven en opzij. Je duwt je handen bijvoorbeeld naar voren terwijl je uitademt. Dit is een heerlijk ontspannen begin van de les. En ook een ontspannen einde overigens, want de tai chi oefening komt tegen het eind van de les vaak nog even terug.

Het pilates deel is het zwaarste, vind ik zelf. Hiermee versterk je wel je buik- en rugspieren, dus het is een hartstikke nuttige toevoeging. Dit zijn oefeningen die je vaak liggend doet of leunend op handen en knieën. Omdat pilates an sich best inspannend is, vind ik bodybalance een ideale manier om er toch wat van mee te pikken. Het is nu tenslotte maar een derde van de les.

Ga je een yogamat bestellen? Dat kan gewoon op bol.com!

De muziek bij Bodybalance

Waarom ik bodybalance leuk vind? Omdat het een ideale mix van sporten en ontspannen is. En de bijbehorende muziek maakt het doen van de oefeningen leuker en makkelijker. De muziek zorgt ervoor dat je als vanzelf uit je hoofd en in je lichaam gaat (dat is zo’n typische opmerking van een bodybalance instructrice 😉 ). Er komen zowel oude popsongs als nieuwere hits langs tijdens een bodybalance les. Deze zijn helemaal afgestemd op het type oefening dat gedaan wordt. Tijdens de stretch- en ontspanningsoefeningen, luisteren we naar rustige en ontspannende muziek.

Bij de oefeningen voor de buikspieren wordt juist een uptempo nummer gedraaid. De oefeningen die daarbij horen zijn bijvoorbeeld crunches, bicycle twists of (side) planks. Het buikspiernummer wordt vaak als het zwaarste onderdeel van body balance ervaren en zo’n opzwepend muziekje sleept mij daar echt doorheen. Ik vind dus dat ze een heel goede muziekselectie hebben gemaakt, elke keer weer!

Tijdens je eerste keer bodybalance kun je misschien nog niet altijd mee met het tempo van de muziek, maar dat maakt niks uit. Vanaf je derde les zul je al merken dat de muziek het extra makkelijk maakt om de bewegingen vloeiend uit te voeren.

Wat trek je aan voor de eerste keer body balance?

Zoals ook geldt voor een bezoek aan de sportschool, trek je ook naar een eerste keer bodybalance vooral kleding aan waarin jij je goed voelt. Het is tijdens de verschillende oefeningen heel belangrijk om je vrij te kunnen bewegen. Je moet je been hoog op kunnen tillen en je moet volledig voorover kunnen buigen. Je wilt zo ver gaan als jouw lichaam toelaat, niet zo ver als je kleding dat toelaat! Zorg dus voor flexibele kleding die niet afzakt en lekker mee rekt.

Handig om te weten voor je eerste keer bodybalance: het wordt op blote voeten gedaan. (Sport)schoenen zijn dus niet nodig. De meeste dames (en een enkele heer) lopen op sokken van de kleedkamer naar de groepslesruimte.

Een veel gedragen outfit naar een bodybalance les is een legging en een strak topje of een sportshirt. Zelf draag ik geen legging, maar een halflange joggingbroek tot net over de knie. Ik krijg het snel warm en vind het ook prettig dat deze broek iets dikker is. Ook neem ik altijd sokken en een vest of hoodie mee voor het laatste nummer. De bodybalance-les eindigt altijd met een ontspanningsnummer, waarbij je een tijd lang stil op je matje ligt. Het is dan prettig om wat warms te dragen, zeker na een eerste keer bodybalance waarbij je je ongetwijfeld flink hebt ingespannen!

Tip: je eigen yogamat kun je gewoon bij bol.com bestellen!

Tips voor jouw eerste bodybalance-les

Als je gaat beginnen met bodybalance is het handig om de instructeur of instructrice vooraf te laten weten dat het jouw eerste les is. Doorgaans wordt dit aan het begin van de les ook even gevraagd. Het is voor de instructeur/instructrice ook prettig om te weten op wie hij of zij extra moet letten. Tijdens een eerste keer bodybalance zul je veel oefeningen voor het eerst doen, dus zul je wellicht niet direct de juiste houding aannemen. Je kunt dan wel wat extra tips gebruiken!

Zorg dat je mooi op tijd bent, zodat je een goede plek in de zaal kunt kiezen. Een goede plek betekent een plek vanaf waar je de instructeur goed kunt zien. Je kent de oefeningen nog niet tijdens je eerste bodybalance-les, dus je zult bijna de hele tijd moeten kijken.

Wist je trouwens dat de bodybalanceles een paar maanden lang hetzelfde is? Dat betekent dat je dezelfde muziek en dezelfde oefeningen de week erop weer tegenkomt. Er wordt vanuit les mills namelijk gewerkt met vaste releases. In elke sportschool wordt op hetzelfde moment dezelfde release uitgevoerd. Een keer of 4-5 per jaar wisselt de release. Op dat moment verandert de muziek en veranderen de oefeningen. Er zit wel veel overlap in de oefeningen; want de vaste onderdelen van yoga, tai-chi en pilates zitten er altijd in. Je hebt dus elke keer een aantal weken of zelfs maanden om de oefeningen goed onder de knie te krijgen. Geen zorgen dus, als je ze de eerste les nog niet allemaal meekrijgt!

Zoals ik al eerder schreef, worden de oefeningen gedaan op het ritme van de muziek. Maar tijdens jouw eerste bodybalance-les kun je gerust je eigen tempo aanhouden. Het is veel belangrijker dat je de houding goed uitvoert, dan dat je het ritme gelijk goed volgt.

Tot slot: verwacht niet van jezelf dat je de eerste les direct alles goed doet. Bodybalance is leuk en heel ontspannend en jij doet mee voor jezelf. Vergelijk jezelf niet met de lenige dames naast je, maar luister naar jouw eigen lichaam. Na de eerste les mag je trots zijn op jezelf: je hebt gesport en jezelf ontspanning gegund. Op naar les twee, of niet dan?! 😀

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *