Beginnen met mediteren

Het stond al heel lang op mijn to do list. Maar ja, druk, druk, druk. En juist daarom was het hoog tijd dat ik zou beginnen met mediteren. Toen ik eindelijk de stap zette (en ook echt doorzette) heb ik geen moment spijt gehad. Mediteren geeft me een goed gevoel. Zeker in een stressvolle tijd. Denk jij erover om te mediteren? Zeker doen!

Begin eens met kort mediteren

Je hebt ongetwijfeld al veel vaker gehoord dat mediteren ontspannend is en dat het je hoofd leegmaakt. Je schijnt er zelfs creatiever van te worden. Deze voordelen had ik zelf al keer op keer gelezen en gehoord. Ik was al jaren van plan te beginnen met mediteren. Maar toch bleef het steeds bij een vaag plan of goed voornemen. Waarom? Omdat ik niet wist hoe het nou precies moest, omdat het de eerste keer niet direct leek te werken en omdat het simpelweg nog geen gewoonte was en ik dus na een of twee keer weer stopte.

Daarom is het belangrijk om gewoon *kort* te beginnen en dat ook vaker dan twee keer vol te houden. Want tien minuten per dag, dat lukt echt wel een paar weken lang! Als je net begint met mediteren, is het al lastig om enkele minuten rustig te zitten en niets te doen. Bouw het mediteren langzaam op en begin met tien of zelfs maar vijf minuten per dag. Leg de lat niet te hoog, maar begin gewoon. Je leert mediteren door het te (blijven) doen.

Wat heb je nodig om te beginnen met mediteren?

Het fijne aan mediteren, is dat het super laagdrempelig is. Het enige wat je echt nodig hebt, is je lichaam en je geest. En die heb je altijd bij je! Dat betekent dat je dus niet perse thuis hoeft te zijn om te mediteren. Je kunt het overal doen. Maar ik raad aan om wel thuis te beginnen, zodat je in een vertrouwde omgeving bent en alle rust kunt nemen.

Het beeld dat ik van mediteren had, was dat je op een kussentje moet zitten met je benen in kleermakerszit. Dat is een mogelijkheid, maar geen verplichting. Je kunt zittend mediteren, maar ook liggend. Zeker toen ik net ging beginnen met mediteren vond ik het fijn om te liggen. Dan was mijn lichaam helemaal ontspannen. Later ben ik steeds vaker gaan zitten. Mediteren wordt namelijk steeds makkelijker.

Mediteren met een app

Tegenwoordig heb je overal apps voor en dat is heel fijn. Als je iets nieuws gaat proberen, zoals mediteren, is het dus logisch om een app te gebruiken. Er zijn veel meditatie-apps verkrijgbaar, zowel voor Android als iOS. De meeste kun je gratis uitproberen. Dat is wel zo fijn als je net gaat beginnen met mediteren. Wat ook fijn is, is dat veel apps begeleide meditaties van verschillende lengtes aanbieden. Als je ’s ochtends dus maar 7 minuten de tijd hebt, kun je daar een bijpassende meditatiesessie bij uitkiezen.

Enkele meditatie apps die je kunt proberen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *