Hardlopen voor beginners

Als kind was ‘rennen’ mijn favoriete onderdeel van gym. Maar hardlopen als hobby? Dat heb ik tot voor kort nooit geprobeerd. Ik had al zoveel andere hobby’s. Tot ik steeds vaker ging wandelen en dacht: waarom niet een tandje erbij? En toen bleek hardlopen ook voor beginners veel voldoening te geven.

De eerste stappen als hardloper

Je hebt het vast al gehoord: hardlopen is een blessuregevoelige sport. Maar je kunt dit niet vaak genoeg horen. Het is echt zo. Er zijn twee heel belangrijke punten voor beginners bij hardlopen:

  • Bouw het hardlopen heel langzaam op
  • Draag de goede schoenen

Vooral het eerste punt kan ik niet genoeg benadrukken. We kunnen namelijk allemaal al jarenlang lopen en rennen. Je kunt dus zonder te trainen al best een tijd rennen. Maar als je dat ineens gaat doen, vangt je lichaam een heleboel klappen op. Je knieen hebben het zwaar en ook je schenen kunnen hier niet zomaar tegen. Je dient echt, echt, echt heel langzaam op te bouwen. En dan heb ik het met name over het aantal minuten dat je rent. De eerste weken moet je al stoppen als je nog helemaal niet moe bent. Dat voelt stom, maar dat is hoe hardlopen voor beginners werkt.

Dan even over de schoenen: dit is voor de een belangrijker dan voor de ander. Maar je weet niet van tevoren hoe belangrijk het voor jou is. Neem het zekere voor het onzekere en laat even een filmpje maken van je voeten en de manier waarop jij rent. Dat kan bij veel hardloopwinkels. Zij raden je dan aan of je schoenen met bepaalde steun nodig hebt, omdat je voeten bijvoorbeeld te veel naar binnen zakken. Als je dat niet weet en op willekeurige schoenen gaat hardlopen, dan heb je weer kans op blessures.

Hoe lang hardlopen als beginner?

Okee, je hebt je schoenen, wat nu? Dan heb je een schema nodig. Anders weet je natuurlijk niet hoe ver en hoe lang je ‘mag’ rennen. Op internet kun je vrij makkelijk een hardloopschema voor beginners vinden. Als je daarvoor kiest, dien je tijdens het rennen zelf de tijd bij te houden dat je rent en wandelt.

Wil je niet zelf de tijd bijhouden, dan kun je kiezen voor een hardloop app, zoals Runkeeper. Die houdt bij hoelang en hoe snel je rent en je kunt dit ook delen met je vrienden. Je kunt ook de route terugzien die je hebt gelopen. De app biedt daarnaast schema’s om bijvoorbeeld naar de 5 km toe te trainen. Als beginnende hardloper moet je wel oppassen dat je niet te hard van stapel loopt, want Runkeeper bouwt het vrij snel op vind ik zelf.

Ook al jaren populair is Hardlopen met Evy, waarbij je in het Vlaams allemaal motiverende opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgt tijdens het rennen. Dat is best leuk, vinden velen. Ik ben zelf ook met Evy begonnen. Het is fijn dat je met Evy wordt ‘gedwongen’ om rustig van start te gaan. De eerste paar keer ren je maar heel kort. Ik vond het lastig om dan ook echt te stoppen, vooral als ik ver van huis was. Maar natuurlijk moet je dat wel doen.

Hardlopen voor beginners: waar ga je rennen?

Nu je je hardloop-outfit en je app of schema bij de hand hebt, kun je van start. Waar ga je heen? Voor beginners is het handig om te weten dat je vooral op de ondergrond moet letten. Je woont ongetwijfeld langs een verharde weg, maar wissel het hardlopen op harde ondergrond zo veel mogelijk af met het hardlopen op een zachte ondergrond. Dat is beter voor je lichaam, want je krijgt minder schokken als je op een zachte ondergrond landt. Heb je een park in de buurt of misschien zelfs een bos of natuurgebied? Ideaal! Zeker in de zomer, kun je daar ’s ochtends en ’s avonds ook nog terecht bij daglicht. In de winter heb ik zelf die luxe niet, ons park is dan heel donker. Ik baal dan echt, dat ik alleen in het weekend op een zachte grond kan rennen. Want zelf vind ik dat echt veel prettiger.
Daarnaast handig om een beetje op de afstand te letten. Je begint altijd met een stukje wandelen om warm te worden en daar eindig je ook mee, maar de afstand die je rennend aflegt is vele malen groter. Blijf liever te dicht bij huis dan dat je te ver gaat. Je wilt namelijk niet langer gaan rennen dan volgens je schema de bedoeling is. Ik spreek uit ervaring, dat het niet handig is als je nog een half uur naar huis moet terug wandelen. 🙂

Handige accessoires voor elke hardloper:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *