Hoe begin je met touwtje springen?

Ben je op zoek naar een leuke en makkelijke manier om zelfstandig te trainen en fitter te worden? Kijk eens hoe touwtje springen je daarbij kan gaan helpen. Het is een ideale hobby voor in de zomer, want je kunt het ook lekker buiten doen!

Hoe bereid je touwtje springen voor?

Net als bij andere workouts, dien je touwtjespringen rustig op te bouwen. Zo blijft het leuk, verklein je de kans op lichamelijke klachten en is het bovendien makkelijk in je dagelijkse routine te implementeren. Voordat je begint met touwtje springen heb je een aantal dingen nodig:

  • Springtouw op de juiste lengte
  • Sportschoenen of sneakers
  • Strakke sportkleding zodat je niet blijft hangen

De juiste lengte voor je springtouw vind je zo:
Ga met beide voeten op het touw staan. Zorg dat je rechtop staat. Trek het touw omhoog, zodat het strak staat. De touwlengte moet nu (aan beide kanten van je lichaam) tot aan je oksel komen. Reken het handvat niet mee, het gaat puur om het touw. Is het touw te lang? Bij veel springtouwen pas je dit aan door het handvat los te maken of het touw verder door het handvat te trekken en een nieuwe knoop te leggen. Overtollig touw knip of snijd je af. Zo kun je springtouwen zonder last van de uiteinden te hebben.

springtouw lengte

Beginners tips voor touwtje springen

De techniek voor de benen:
Anders dan je zult denken, is het niet nodig om (hoog) te springen. De beweging komt vanuit de kuit. Begin eens zonder touw. Trek nu je hielen omhoog en ga op de bal van je voeten staan. Vervolgens zet je, vanuit je kuiten, je hielen rustig weer neer. Herhaal dit een aantal keren zonder touw. Probeer vervolgens een klein stukje van de grond te komen. Het is dus echt geen hoge sprong! Gaat dit lekker? Pak dan het touw erbij. Je zult nu een paar cm van de grond moeten komen om over het touw te gaan. De beweging blijft vanuit je kuiten komen. Probeer dit eens 30 seconden vol te houden.

De techniek voor de armen:
Houd de handvatten zo dicht mogelijk bij het touw vast, zo kun je efficiënter draaien. Je ellebogen houd je tijdens het draaien dicht langs je lichaam, die zullen dus net boven je heupen zitten. Houd je polsen lekker los en draai vanuit je polsen, niet vanuit je hele arm.

Je lichaamshouding:
Het belangrijkste is om lekker te ontspannen en om goed rechtop te staan. Trek je schouders een beetje naar achter. Je billen en buikspieren kun je best een beetje aanspannen, het is tenslotte een workout. Maar hoe relaxter jij erbij staat, hoe beter het touwtje springen zal gaan.

Hoe lang touwtje springen als beginner?

Als je net begint, is het belangrijk om goed op je techniek te blijven letten. Als je echt helemaal kapot bent, wordt het lastiger om rechtop te staan. Begin dus lekker rustig. Touwtje springen is een sport die je maar kort doet.
Doe je verder niet aan sport? Begin dan met 30 seconden springen gevolgd door 60 seconden rust. Herhaal dit 5 keer.
Heb je een redelijke conditie? Begin dan met 60 seconden springen gevolgd door 60 seconden rust. Herhaal dit 5 keer.

Als je bovenstaande succesvol kunt doen, kun je de dag erna gaan kijken hoe lang je kunt touwtjespringen voordat je moet rusten. Rust niet langer dan 60 seconden, korter (30 tot 45 seconden) is beter. Herhaal ook dit een aantal keren. Touwtje springen doe je in totaal, inclusief rust, nooit meer dan 10 minuten en bestaat altijd uit een tijdje springen gevolgd door een tijdje rust.

Neem je rust, ga niet elke dag voluit touwtje springen. Nadat je een dag voluit hebt gesprongen, houd je een rustdag of een dag waarop je maar 30 seconden springt en dan 30 seconden rust. Zeker als beginner moet je lichaam goed kunnen herstellen.
Vul je workouts aan met stretch-oefeningen voor je benen, wat ook heerlijk is om op rustdagen te doen. Je kunt op youtube veel gratis video’s vinden met oefeningen, zoals deze: lower body stretching routine van fitnessblender (dit kanaal is sowieso een aanrader).

Hoe touwtjespringen als je in een appartement woont?

Oei, die onderburen! Springen en dus ook touwtje springen is goed te horen op de verdieping onder je. En het is wel zo vriendelijk om daar een beetje rekening mee te houden. Je hebt eigenlijk twee opties als je wild touwtje springen in een flat of appartement met onderburen. De eerste optie is om je workout zo te timen dat je onderburen weg zijn, bijvoorbeeld op hun werk. Vanuit mijn eigen appartement kan ik mijn onderbuuf altijd zien vertrekken, maar ik kan me voorstellen dat het in een flat lastiger te merken is. Je zou het natuurlijk altijd even aan je buren kunnen vragen.
Je tweede optie is om lekker buiten te gaan touwtje springen, bijvoorbeeld in het park. Buiten sporten is hartstikke lekker en wordt steeds meer gedaan. Let maar eens op hoeveel mensen je buiten ziet hardlopen, stretchen of zelfs met gewichten in de weer ziet! Een bovenwoning is dus zeker geen reden om niet te beginnen met touwtje springen.

Tip: verstelbaar springtouw

Klaar om fit(ter) te worden? Pak je touw en gaan!

Nu je weet hoe je moet springen, staat niks je meer in de weg om lekker te beginnen met touwtjespringen. Houd je het de eerste keren niet lang vol? Dat is hartstikke normaal, want het is echt een vermoeiende sport. En, zo is er lekker veel ruimte voor verbetering de komende tijd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *