Leren skeeleren als volwassene

Lekker bewegen, rollend over het gladde asfalt. Skeeleren of inline skaten is een heerlijke manier om ’s avonds, na je werk te ontspannen. Maar als je het al heel lang niet hebt gedaan, kan leren skeeleren als volwassene een beetje spannend zijn. Maar onthoud dat spanning een goed teken is; want dan verleg je je grenzen.

Skeelers kiezen als je beginner bent

Natuurlijk heb je een goed passend paar skeelers nodig. Daarin heb je heel wat keuze. Hoeveel wieltjes kies je, wat voor soort schoen, en in welke prijsklasse ga je zoeken? Allemaal vragen die je wellicht hebt als je in een winkel of online op zoek gaat naar skates.
Als je (opnieuw) gaat leren skeeleren als volwassene, hoef je niet direct professionele skates te kiezen. Je weet tenslotte nog niet hoelang je deze hobby volhoudt. Als blijkt dat je het straks bijna dagelijks doet, kun je over een jaartje gerust upgraden.

De juiste bescherming als je gaat skeeleren als volwassenen

Leren doe je met vallen en opstaan, helaas ook als je geen kind meer bent. En als volwassene val je van grotere hoogte. Reden genoeg om als beginnende skeeler voor een goede basisbescherming te gaan. Je kent ze wellicht nog van vroeger: de polsbeschermers en kniebeschermers. Als je valt, vang je de klap al snel op met je pols. Het is dus geen overbodige luxe om beschermers te dragen. Het is misschien warm, maar je krijgt er echt spijt van als je ze weglaat.

Jezelf leren skeeleren als volwassene

Skeeleren is een individuele sport. Het ligt dus voor de hand, dat je het jezelf wilt gaan aanleren. Als volwassene gaat dat misschien iets minder snel dan als kind.

Begin met leren skeeleren op een mooi stuk asfalt. Mijn eigen straat is bijvoorbeeld echt niet geschikt, want die zit vol gaten, kiezels en ruwe stukken. Ik stap dus op de fiets en ga een stuk verderop, op een ‘vers’ fietspad van start. De skeelers passen bij mij in een (Eastpak) rugzak. Later, als het beter gaat, zul je minder schrikken van slecht asfalt. Maar als je het net leert, is dit erg demotiverend.

Begin langzaam en focus je op de techniek. Je skeelers voelen niet meteen als een verlengde van je lichaam. Dit kost tijd en kun je niet afdwingen. Zet rustig af en leer je gewicht op 1 skeeler tegelijk te plaatsen. Je wilt voorkomen dat je met je zwaartepunt tussen je twee benen inhangt. Oefen ook met remmen. Dit is, zeker als je straks wat harder gaat, heel belangrijk. De eerste paar keer is een half uurtje oefenen echt al genoeg. Zo word je steeds iets beter en gaan de skeelers normaler aan je voeten horen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *