Beginnen met suppen: de beste tips

Suppen is hot, en dat is niet zonder reden! Het is sporten, maar ook ontspannen. Een heerlijke combinatie dus. Je staat op het water, je traint je spieren, je kunt (bij goed weer) bruin worden en je kunt zowel in je eentje als met anderen samen suppen. En, je pakt het zo op, dus geen zorgen als het jouw eerste keer wordt. Hieronder lees je de beste tips voor als je gaat beginnen met suppen.

Beginnen met suppen, hoe stap je op je board?

Als je de eerste keer gaat suppen, is de kans groot dat je een sup board huurt. Dat is wel zo makkelijk, want dan is hij al klaar voor gebruik. Voordat je op je sup board gaat staan, maak je eerst het enkelbandje vast. Dit is een bandje met klittenband, met een koord eraan. Waarom moet dit? Simpel, nu kan je sup niet wegdrijven, zelfs als je er midden op het meer vanaf valt.

Zit de enkelband vast? Ga dan op je knieën op je sup zitten. Vergeet je peddel niet mee te nemen, want anders kom je nergens. Steek je peddel in het water (zorg dat het blad helemaal onder water is) en peddel rustig een stukje. Kijk goed hoe je sup-board reageert. Dat gaat best lekker, toch? Het board is redelijk stabiel en verandert langzaam van richting door jouw gepeddel. Tijd om te switchen naar de andere kant! Dit doe je na zo’n vijf keer peddelen aan een kant.

Als je het peddelen (en daarbij het wisselen van kant) onder de knie hebt, is het tijd om het hogerop te zoeken. Ga voorzichtig (en bij rustig water) staan. Buig je knieën daarbij goed, dus ga niet kaarsrecht overeind staan. Dan ben je namelijk een heel stuk stabieler! De eerste paar minuten voelt het wiebelig en onwennig, maar binnen de kortste keren vergeet je bijna dat je op een sup board staat. Nogmaals: ik heb nog helemaal niemand eraf zien vallen, zelfs de extreme beginners niet.

Welke kleding trek je aan tijdens het suppen?

Suppen is een watersport, maar wel eentje waarbij je doorgaans niet zo nat wordt. Toch is het fijn om zwemkleding te dragen. Op een warme dag is het namelijk heerlijk om even van je SUP het water in te glijden om een stukje te zwemmen, of zelfs om af te koelen na je inspanning. De ultieme SUP kleding tip is dan ook: zwemkleding met iets erover (bijvoorbeeld een short en top die nat mogen worden).

Naast de kleding voor tijdens het suppen, vraag je je wellicht ook af; welke schoenen draag je tijdens het suppen? Daar kan ik kort over zijn: Suppen doe je op blote voeten of op waterschoenen met goede grip. Ga niet op slippers, sneakers of schoenen met hakken op je board staan. Daarmee glijd je sneller weg, heb je een minder goede balans en voel je je board minder goed aan. En natuurlijk komt er weleens een golfje over je SUP heen, bijvoorbeeld als een boot je passeert. Natte schoenen dragen is geen pretje. En zwemmen met schoenen ook niet trouwens, mocht het er toch van komen.

Neem ook een handdoek en extra setje kleding mee, die je op de kant achterlaat. Je weet tenslotte nooit of je er toch invalt. Op de een of andere manier gebeuren dat soort dingen vaak als je net geen extra kleding mee hebt. Better safe than sorry, zeggen we maar!

Is suppen moeilijk voor beginners?

Suppen is voor beginners een klein beetje onwennig, zeker de eerste 5 minuten. Maar moeilijk is het niet. Het peddelen werkt net zoals je verwacht en je hebt zelf in de hand hoe je sup-board beweegt. Op de vraag of suppen moeilijk is, antwoord ik dan ook volmondig “nee”. Het laatste advies dat ik je nog meegeef is dat je niet moet gaan suppen bij zeer harde wind, want dan wordt het suppen tegen de wind in natuurlijk wel hartstikke vermoeiend. Dat is misschien leuk voor over een tijdje, als je het peddelen echt onder de knie hebt en een zware workout wil. Maar als we recreatief suppen (dus sport én ontspanning), dan is suppen met een zonnetje erbij het mooiste wat er is!

Ik wens je heel veel plezier met je sup-avontuur! Het is een heel leuke bezigheid, dus ga ervoor! En bij voorkeur gezellig met een vriend(in) samen, zodat je samen kunt oefenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *